Параска Павленко

Параска Миколаївна Павленко

(1881–1983)

Параска Павленко – мати відомих майстрів петриківського розпису Віри Павленко (1912–1991) та Галини Павленко-Черниченко (1919–2008), що жили і працювали у Києві. Вони розвивали традиції розпису по порцеляні на Київському експерементальному кераміко-художньому заводі.

«Параска Миколаївна згадує, що її мати ще малювала квіти прямо на комині й стінах, і коли хату білили, то квіти не забілювали, і вони зберігалися на стінах по 2-3 роки. Її саму мати привчила малювати років з шести. Деякі фарби купували, інші виготовляли самі. Наприклад, коли не було зеленої купованої фарби, то її робили з молодого зеленого жита – розтирали його качалкою, сік відціджували, розмішували з жовтком – і фарба була готова.»

У роботах Параски Миколаївни Павленко, як і в творах інших найстаріших майстрів Петриківки, зберігається ще багато спільного з давніми настінними розписами. Рослинні мотиви у них завжди легко лягають на білу поверхню паперу.

Врівноважені тональні плями, злагоджена кольорова гама, легкий, віртуозний малюнок притаманні роботам Параски Павленко. Якщо на мальовці майстриня малює птахів, то вони сидять, повернуті головами один до одного, ніби ласують ягодами. Птахи Павленко завжди спрощені, майже без будь-якого детального опрацювання, локально зафарбовані. Надихаючись давніми композиціями народного мистецтва, майстрині вдається дещо модернізувати образи птахів, їхні силуети вирізняються ритмічною компоновкою і пластичністю форми.

П. Павленко накладає мазки не щільно, між ними завжди проглядає біле тло, і це вносить у розписи художниці мереживну прозорість і легкість. Найчастіше використовувала майстриня п’ять чистих анілінових фарб: червону, малинову, синю, зелену, жовту. Вмілі руки майстрині створювали гармонійні композиції поєднуючи усе це анілінове багатоголосся.

Картини