Біографія
Тетяна Якимівна Пата (1884 – 1976)
Майстриня відіграла надзвичайно важливу роль у становленні петриківського декоративного розпису. Вона стала першим вчителем розпису у місцевый Школі декоративного малювання, виховала цілу плеяду талановитих майстрів, що продовжували її справу, прославляючи орнаментальне мистецтво петриківки.
Народилася Т. Пата 1884 року в бідній сім’ї. У чотирнадцятирічної Тетяни проявився хист до малювання. Надалі майстриня заробляла тим, що «квітчала» оселі більш заможним людям, розписувала художниця також скрині, віялки.
1936 року відбулась значна подія в житті Тетяни Пати, яка також дала поштовх до наступного етапу у розвитку петриківського декоративного розпису. Участь у Першій республіканській виставці українського народного мистецтва, що відбулась у Києві, а потім демонструвалась у Москві та Ленінграді. За участь у цій виставці Тетяні Паті було присвоєно звання «Заслужений майстер народної творчості УРСР». У 1936 році, після виставки, було відкрито у Петриківці школу декоративного малювання. Її головним вчителем стала Т. Пата. Школа існувала з 1936 по 1941 рік, було зроблено чотири випуски. Кілька поколінь зобов`язані їй можливістю відкрити двері у прекрасний світ мистецтва. Талант художника й наставника, дозволяли їй швидко завойовувати серця своїх учнів, залишитися для багатьох на все життя улюбленим вчителем.
Педагогічну роботу майстриня поєднувала з творчою, про що свідчать численні декоративні панно, що зберігаються в НМУНДМ, ДНІМ, ДХМ.
Її творам притаманне прагнення стильовими засобами декоративного розпису вирішити нові образотворчі завдання: передачу перспективи, тональну розробку кольору. Декоративні панно Т. Пати нагадують етюдне зображення реальних квітів, які виконано засобами декоративного розпису.
Малюнок у Т. Пати переважно тендітний, витончений. Художниця на інтуїтивному рівні обирає кольори для створення своїх композицій, вона змішує фарби таким чином, щоб досягти природної яскравості тону, проте, щоб ніякою мірою не сперечатися з забарвлення реальних квітів. Уважне вивчення флори та шанобливе ставлення до неї дали Т. Паті надзвичайні можливості у створенні своїх орнаментальних панно.
Книга: «Тетяна Пата. Альбом» Н. Глухенька
Твори